Prima pagină:


Descarcă »

Sondaj:

Credeţi că semafoarele din Craiova funcţionează corect?

DA
NU

Comentarii (2) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Câmpia Islaz nr. 97A, Craiova
Telefon/Fax:
0251/413.100
0251/410.565
E-mail:


Trafic masurat independent prin SATI / BRAT

Ford vrea să cumpere acţiunile micilor deţinători

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:


« Alte articole din categoria Economie

Ford vrea să oblige „minoritarii“ să-şi vândă acţiunile

Economie - Ramona Olaru
(citeste alte articole de acelasi autor »)


Ford Motor Company intenţionează să declanşeze o procedură de scoatere a micilor acţionari din firmă. Compania vrea să pună în practică un plan prin care deţinătorii de participaţii la Automobile Craiova să fie obligaţi să-şi vândă acţiunile către Ford la preţul pe care îl vrea societatea. Pe piaţă mai sunt aproape 3% din acţiunile ACSA.

După încheierea ofertei publice de cumpărare a acţiunilor Automobile Craiova, Ford Motor Company reanalizează situaţia şi se gândeşte ce paşi să urmeze de acum înainte pentru a cumpăra şi restul cotaţiilor rămase pe piaţă. Ford lansase o ofertă publică pe 22 iulie, pentru acţiunile minoritarilor, ofertă care a expirat pe 11 august. Dar compania a cumpărat sub aşteptări: numai 0,34% din acţiunile de pe piaţă. Ford a confirmat faptul că deţine, după derularea ofertei publice, puţin peste 97% din acţiunile ACSA, ceea ce înseamnă că au rămas pe piaţă până în 3% din cotaţii. Câteva mii de mici acţionari, majoritatea cuponari, sunt în această situaţie. Preţul plătit de Ford a fost de 17,65 lei pe o acţiune, dar a fost cumpărat un număr mic de acţiuni pe perioada celor două săptămâni, cât a fost valabilă oferta publică de cumpărare. „Era de aşteptat să fie un eşec. Acest procent rămas de 3% din acţiunile ACSA este deţinut de «cuponari»’. Mulţi dintre ei sunt bătrâni şi nu au aflat de ofertă. Alţii au decedat, iar moştenitorii nu au făcut succesiunea. Cu greu se mai pot cumpăra astfel de acţiuni de la minoritari. Pentru alţi acţionari, preţul oferit nu era cel aşteptat“, a spus George Ciobanu, directorul Invest Trust, societate de servicii de investiţii financiare. Brokerul spune că intenţia oricărui mare acţionar este aceea „de a scăpa de minoritari. În felul acesta, compania mare îşi poate pune în aplicare planurile şi evită eventuale procese pe care le-ar putea avea cu micii acţionari care cer te miri ce“. Surse din fabrică au confirmat faptul că Ford intenţionează să-şi pună planurile în aplicare fără a fi „încurcată“ de micii acţionari. Cumpărarea acţiunilor minoritarilor se pregăteşte în vederea delistării de la Bursă a Automobile Craiova, conform contractului de privatizare a ACSA.

Legea prevede „cumpărarea obligatorie“

Reprezentanţii Ford Româ-nia au precizat, pentru GdS, că ar putea trece la cumpărarea obligatorie a acţiunilor minoritarilor, la un preţ stabilit de companie. „În prezent, Ford reanalizează situaţia, urmând să decidem asupra paşilor pe care îi vom întreprinde, unul dintre aceştia fiind cumpărarea obligatorie. Momentan, Ford Motor Company deţine la Automobile Craiova puţin peste 97% din acţiuni“, a spus Nadia Crişan, reprezentantă Ford. În Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital se precizează, la Capitolul VII „Retragerea acţionarilor dintr-o societate comercială“, la articolul 206, că, dacă o companie deţine peste 95% din capitalul social al altei firme, atunci „ofertantul are dreptul să solicite acţionarilor care nu au subscris în cadrul ofertei publice să-i vândă respectivele acţiuni, la un preţ echitabil“. Brokerii spun că aceasta este o posibilitate legală prin care o companie să scoată în afară micii acţionari, iar obligaţia de a vinde este prevăzută în Regulamentul nr. 1/2006 al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare (CNVM). „Există o procedură care are rol să elimine din companie micii acţionari. Se numeşte «squeeze-out». Se face o evaluare a acţiunilor şi rezultă un preţ pe acţiune, care este oferit acţionarilor. Cine vinde, bine! Cine nu vinde... nu mai are unde să mai vândă şi rămâne cu acţiunile. Dar după delistare, ele nu mai sunt valabile. Practic, prin această procedură, te obligă să ieşi din societate“, a precizat George Ciobanu, directorul Invest Trust Craiova. Regulamentul CNVM invocat precizează, la art. 74, aliniatul (8) că „acţionarii existenţi sunt obligaţi să vândă acţiunile deţinute către acţionarul care îşi exercită dreptul precizat la art. 206 din Legea nr. 297/2004 şi pot comunica intermediarului modalitatea aleasă pentru realizarea plăţii acţiunilor ce le deţin“. De asemenea, potrivit celor două acte normative (Legea nr. 297/2004 şi Regulamentul CNVM nr. 1/2006) şi micii acţionari au dreptul să ceară acţionarului majoritar să le cumpere acţiunile, dar trebuie să facă acest lucru într-un interval de maximum trei luni de la data lansării ofertei publice de cumpărare. Regulamentul CNVM mai spune că, „în cazul unei oferte publice de preluare obligatorii, preţul oferit se consideră a fi un preţ echitabil“.

Cine nu vinde rămâne doar cu creanţe la Ford

În urma delistării ACSA de la Bursa de Valori Bucureşti, micii acţionari care nu au apucat să-şi vândă acţiunile nici în cadrul ofertei publice, nici prin eventuala operaţiune de „squeeze-out“ (de scoatere a acţionarilor minoritari din firmă) pe care o pregăteşte Ford rămân cu o creanţă către Ford. Surse din companie susţin că micii acţionari vor putea să ceară firmei, pe o perioadă de trei ani, să le restituie contravaloarea acţiunilor, calculată la preţul pe acţiune oferit de Ford în cadrul ofertei publice de cumpărare, înmulţit cu numărul de acţiuni deţinut de fiecare „minoritar“. După delistarea de la Bursă, micii acţionari îşi pierd calitatea de deţinător de participaţii la ACSA, şi rămân cu creanţe de recuperat de la Ford.



 
Articole proaspete scrise de tineri, pentru tineri. Descopera noua Jiunimea »

  • Currently 4.29/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Notează articolul.

Nota curentă: 4.3 din 7 voturi

Vizualizari: 791

Share

Comentarii

Gazeta de Sud nu este responsabilă juridic pentru conținutul textelor de mai jos. Comentariile care conțin amenințări și cele vulgare, xenofobe sau rasiste nu sunt permise.
Mesajele care au autorul marcat cu roșu sunt scrise din redacția Gazeta de Sud.

  1. de Nea Ilie:
     Semnalează nereguli »
    D ROTARIU lipseste o perioada este in pregatirea de vara pre-campanie electorala.Cand va veni va explica el ce vor americanii,pana atunci vindeti actiunile si pregatitiva de alegeri ORGANICE.
    2009-08-28, 10:10:40 (adresa: 86.124.208.*)
  2. de Dan RO-tariu:
     Semnalează nereguli »
    #1 moare de grija mea precum cainele de drum lung. E adevarat ca adevaratii proprietari ai firmei FRAUD, americanii, nu lasa firmituri din aceasta afacere slugilor, adica romanilor. Iata capitalsimul cu adevarata sa fata "umana" predat nu teoretic ci practic de catre acesti pomanagii de la Fraud, care dupa ce au primit cadou fabrica (cadou insemand ca au primit banii inapoi pe ea prin ajutorul de stat de 143 milioane de euro, ajutor din care le-a ramas un surplus de 59 milioane euro peste banii "platiti" pe fabrica) acum fura si pe micii actionari. Staicu si-a rezolvat problema a deschis proces a obtinut un pret bun, in sitauatia data pe actiune, le-a vandut si gata. Insa micul actionar, adevaratul proprietar al fabricii e jucat de capitalistul mare cum vrea muschii capitalistului ... adica alungat din propria fabrica. Iata cum roamnii din proprietarii fabricii au devenit slugile americanilor, iar pentru ca fabrica nu mai e a lor eu sustin ca aceasta situatie se numeste COLONIZARE. Ne este demonstrat de catre #1 ca unii au suflet de sluga si sunt gata sa se gudure pe langa oricine ca sa primeasca si ei un osicior. Abia astept sa vad NATIONALIZATA fabrica aceasta, adica sa revina in proprietatea ROMANILOR aceasta fabrica ridicata de romani pentru romani, data cadou de incapabilii care ne conduc sau ne-au condus respectiv partidele PNL si PDL si acum PSD! Tariceanu si Basescu se calacu pe picioare sa demonstreze ce investitori au adus ei ... ca pe urma sa se demonstreze ca au adus pomanagii care au primit pomeni ajutoare si garantii pentru credite ca apoi PSD si PDL sa aprobe ajutoarele de stat din banii nostri catre acesti pomamangii.
    2009-08-28, 11:00:17 (adresa: 79.117.223.*)
  3. de ..:
     Semnalează nereguli »
    daca nu reusesc sa fure tot raman traumatizat:)
    2009-08-28, 12:23:28 (adresa: 79.117.193.*)
  4. de Nea Ilie:
     Semnalează nereguli »
    Ce am zis,gata DDR a venit a inceput campania electorala.
    2009-08-28, 13:57:26 (adresa: 86.124.208.*)
  5. de eu:
     Semnalează nereguli »
    Pai ce le trebuie 100% din acţiunile vor so vindà ? Sau vor sà fim slugile lor. Pai sà platescà pretul real
    2009-08-28, 17:19:00 (adresa: 89.226.25.*)
  6. de io:
     Semnalează nereguli »
    nimic in lumea asta nu este gratis, mai ales prostia.... asadar... trebuie sa platim pentru ce am acceptat; bine a zis cineva mai sus, si eu abia astept sa vad o noua nationalizare...
    2009-08-28, 18:36:48 (adresa: 82.77.168.*)
  7. de ..:
     Semnalează nereguli »
    ce nationalizare?aia e doar cand se ia de la fraieri,de la smecheri nu se ia niciodata,poate doar un razboi..
    2009-08-28, 20:47:36 (adresa: 79.117.134.*)
  8. de Dan RO-tariu:
     Semnalează nereguli »
    iunie 1948 a avut loc prima importanta nationalizare care a luat de la baietii destepti, prima nationalizare spuneam dupa "secularizarea" averilor manastiresti facuta de A.I.Cuza prin care averea nemasurata a manastirilor a trecut o bun aparte in averea statului. Apoi pana in 1952 a fost nationalizata complet industria (rudimentara care era), resursele minerale ale solului si subsolului, BNR care era o banca privata, etc. Da NATIOALIZARE ... le-am dat-o degeaba prin acte normative le-o vom lua inapoi cu act normativ!
    2009-08-28, 21:03:24 (adresa: 79.117.223.*)
  9. de Dan RO-tariu:
     Semnalează nereguli »
    CAPITOLUL 1 Obiectul nationalizarii Art. 1. - Se nationalizeaza toate bogatiile subsolului care nu se gaseau in proprietatea Statului la data intrarii in vigoare a Constitutiei Republicii Populare Romane, precum si intreprinderile individuale, societatile de orice fel si asociatiunile particulare industriale, bancare, de asigurari, miniere, de transporturi si telecomunicatii, enumerate mai jos, dupa criteriile indicate pentru fiecare categorie: 1. Intreprinderile siderurgice, de metalurgie, neferoase si de laminat, prevazute in lista anexa Nr. I. 2. Toate intreprinderile din domeniul metalurgiei prelucratoare cu peste 100 de salariati. 3. Intreprinderile prelucratoare de metale, santierele navale, intreprinderile producatoare de instrumente de precizie si de material electrotehnic, garajele si atelierele de reparat auto, enumerate in lista anexa Nr. II. 4. Toate intreprinderile care produc, transporta sau distribuie energia electrica, cu exceptia uzinelor apartinand organelor administratiei locale si acelea care apartin intreprinderilor nenationalizate si servesc in cea mai mare parte nevoilor proprii ale acestor uzine. 5. Toate intreprinderile de extractie si prelucrare a minereurilor de fier, aur, argint si alte metale neferoase. 6. Intreprinderile din domeniul industriei carbonifere, precum si carierele prevazute in lista anexa Nr. III. 7. Intreprinderile din domeniul industriei petrolifere si de gaze naturale, enumerate in lista anexa Nr. IV. 8. Toate intreprinderile producatoare de ciment. 9. Intreprinderile producatoare de materiale de constructie si anume: var, materiale ceramice, brute si fine, pietre de constructie, produse din piatra, produse din ciment, materiale pentru izolari termice, carton asfaltat, conform listei anexe Nr. V. 10. Toate intreprinderile producatoare de materiale refractare. 11. Toate intreprinderile producatoare de geamuri. 12. Intreprinderile producatoare de sticla, cristale pentru oglinzi conform listei anexe Nr. VI. 13. Intreprinderile de constructie enumerate in lista anexa Nr. VII. 14. Toate intreprinderile producatoare de cherestea, cu cel putin un gater mecanic, avand o instalatie de forta de cel putin 50 HP. 15. Toate intreprinderile producatoare de tamplarie de arta si de binale, de unelte de tamplarie, cu o instalatie de forta motrice de cel putin 50 HP., utilate cu cel putin 5 masini-unelte, cum ar fi: bandseg, abricht, fierastrau circular, frezmasina, masina de grosime, lant, masina, bormasina, strung, nut si feder, sau masini de importanta apropiata. 16. Toate intreprinderile producatoare de placaje, panele, furnire, parchete si frizuri, cu o instalatie de forta motrice de cel putin 20 HP. 17. Toate intreprinderile producatoare de accesorii pentru industria textila, de calapoade si cuie de lemn, cu o forta motrice de cel putin 100 HP. 18. Toate intreprinderile producatoare de creioane, rechizite scolare din lemn, metri de lemn cu o forta motrice de cel putin 30 HP. 19. Toate intreprinderile producatoare de tevi si butoaie, cu o forta motrice de cel putin 20 HP. 20. Toate intreprinderile producatoare de cherestea, carucioare, jucarii, perii si pensule, rulouri si jaluzele, racitoare si alte articole de lemn, enumerate in lista anexa Nr. VIII. 21. Toate intreprinderile producatoare de celuloza, hartie, carton si mucava. 22. Toate intreprinderile de arte grafice, confectiuni din hartie, cartonaje, precum si sectiile arte grafice si cartonaje, apartinand altor intreprinderi, avand cel putin o masina rotativa sau o instalatie de forta motrice de cel putin 30 HP. 23. Toate intreprinderile producatoare de tevi din carton, necesare industriei textile, intreprinderile producatoare de hartie sticlata (emeri) sau de alte articole din hartie, enumerate in lista anexa Nr. IX. 24. Toate filaturile de bumbac. 25. Toate tesatoriile de bumbac, avand cel putin 30 de razboaie. 26. Intreprinderile prelucratoare de bumbac si anume: tesatoriile, intreprinderile de tricotaje, intreprinderile producatoare de ata, intreprinderile producatoare de vata, precum si intreprinderile de egrenat bumbacul, enumerate in lista anexa Nr. X. 27. Toate filaturile de matase. 28. Toate tesatoriile de matase avand cel putin 20 razboaie. 29. Intreprinderile prelucratoare de matase si anume: tesatorii, intreprinderi de tricotaje, impletituri, panglici, ata, ciorapi, enumerate in lista anexa Nr. XI. 30. Vopsitoriile, apreturile si intreprinderile de confectiuni enumerate in lista anexa Nr. XII. 31. Toate filaturile si tesatoriile de lana avand cel putin 150 de fuse sau cel putin 4 razboaie cord. 32. Intreprinderile producatoare de lana si anume: de tricotaje, vata de croitorie, pasla, palarii si articole tehnice, enumerate in lista anexa Nr. XIII. 33. Intreprinderile producatoare de in, canepa si iuta, enumerate in lista anexa Nr. XIV. 34. Toate intreprinderile de textile cu productie diversa avand insa cel putin 30 razboaie. 35. Toate intreprinderile integrate si semiintegrate, din domeniul industriei de pielarie, avand o instalatie de forta motrice de cel putin 30 HP. 36. Toate tabacariile avand o instalatie de forta motrice de cel putin 20 HP. 37. Toate intreprinderile de incaltaminte avand o instalatie de forta motrice de cel putin 10 HP. 38. Intreprinderile prelucratoare de blanuri, producatoare de manusi si alte articole din piele, enumerate in lista anexa Nr. XV. 39. Intreprinderile din industria chimica de baza, conform listei anexa Nr. XVI. 40. Intreprinderile producatoare de articole de cauciuc, cu o forta motrice de cel putin 80 HP. 41. Intreprinderile producatoare si prelucratoare de materiale plastice, cu o forta motrice de cel putin 20 HP. 42. Toate intreprinderile prelucratoare de materiale grase: sapun, stearina, oleina si lumanari, avand o forta motrice de cel putin 50 HP., precum si toate fabricile care produc glicerina. 43. Toate intreprinderile producatoare de lacuri si vopsele, de culori, oxizi metalici, materii colorante, de ultramarin, avand o instalatie de forta motrice de cel putin 40 HP. 44. Intreprinderile producatoare de panglici pentru masini de scris, hartie carbon, indigo, paste si cerneluri pentru sapirograf si cerneluri in general, avand o instalatie de forta motrice de cel putin 10 HP. 45. Intreprinderile producatoare de negru de fum, carbune vegetal si animal, conform listei anexe Nr. XVII. 46. Intreprinderile producatoare de chimicale pentru industriile textile si tabacarie, avand o instalatie de forta motrice de cel putin 10 HP. 47. Intreprinderile producatoare de oxigen, avand o forta motrice de cel putin 50 HP. 48. Intreprinderile producatoare de produse chimice diverse, enumerate in lista anexa Nr. XVIII. 49. Intreprinderile producatoare de articole de parfumerie si cosmetice, de solventi, esente si uleiuri eterice, precum si laboratoarele farmaceutice, enumerate in lista anexa Nr. XIX. 50. Toate morile sistematice avand cel putin un valt dublu pentru grau sau porumb si o capacitate teoretica de macinis de minimum 1 vag/24 ore de paioase sau de porumb. 51. Toate fabricile de bere cu o capacitate de productie de cel putin 1.000.000 l/an. 52. Toate intreprinderile producatoare de spirt, cu o capacitate de productie de cel putin 100 tone/an. 53. Intreprinderile producatoare de bauturi spirtoase, enumerate in lista anexa Nr. XX. 54. Intreprinderile producatoare de glucoza, dextrina, amidon, drojdie comprimata, enumerate in lista anexa Nr. XXI. 55. Intreprinderile producatoare de ulei, enumerate in lista anexa Nr. XXII. 56. Toate presele mecanice de ulei care apartin proprietarilor de mori ce au fost nationalizate prin efectul prezentei legi, acele care functioneaza impreuna cu o moara nationalizata, indiferent de proprietar, precum si acelea a caror capacitate de productie este de cel putin 500 kg ulei in 24 ore. 57. Toate intreprinderile producatoare de ghiata artificiala si toate depozitele frigorifere. 58. Toate intreprinderile producatoare de zahar. 59. Toate intreprinderile producatoare de produse zaharoase (bomboane, ciocolata, halva, marmelada etc.), cu o capacitate de productie de cel putin 1 tone/8 ore. 60. Toate intreprinderile producatoare de conserve de orice fel, care poseda instalatii pentru fabricarea conservelor in cutii de tabla sau borcane de sticla inchise ermetic, toate intreprinderile producatoare de bulion sau marmelada, cu o capacitate de cel putin 1 to/8 ore, precum si toate intreprinderile producatoare de afumaturi sau preparate de carne, cu o capacitate de productie de cel putin 500 tone produse/an. 61. Intreprinderile de uscat fructe, enumerate in lista anexa Nr. XXIII. 62. Toate intreprinderile de decorticat cereale (orez, arpacas, fulgi de ovaz), cu o capacitate de productie de cel putin 1,5 to/8 ore. 63. Toate intreprinderile producatoare de paste fainoase. 64. Toate brutariile ce poseda instalatii mecanice pentru framantat aluatul. 65. Toate intreprinderile producatoare de unt, branzeturi si lapte pasteurizat, cu o capacitate de prelucrare zilnica de cel putin 2.000 litri lapte. 66. Toate intreprinderile producatoare de bulion sau marmelada, cu o capacitate de productie de cel putin 1 to/8 ore. 67. Toate abatoarele particulare cu o capacitate de taiere zilnica de cel putin 100 bovine sau 150 porcine. 68. Caile ferate enumerate in lista anexa Nr. XXIV. 69. Toate societatile particulare de exploatare a tramvaielor, daca nu au fost nationalizate odata cu intreprinderile industriale. 70. Intreprinderile exploatatoare de vagoane-cisterne, enumerate in lista anexa Nr. XXV. 71. Toate conductele pentru transportul produselor lichide si gazoase, care nu sunt nationalizate prin efectul prezentei legi, concomitent cu societatile industriale respective. 72. Societatile de navigatie, enumerate in lista anexa Nr. XXVI. 73. Toate vasele fluviale si maritime, enumerate in lista anexa Nr. XXVII, precum si toate vasele sub pavilion romanesc, scufundate in apele teritoriale romanesti sau straine. 74. Societatile de asigurare, enumerate in lista anexa Nr. XXVIII. 75. Societatea Anonima Romana de Telefoane. 76. Societatea Romana de Radio-Difuziune. 77. Societatea Nationala de Credit Industrial. La intreprinderile infiintate printr-o conventiune speciala de catre un Stat strain cu Statul Roman, se nationalizeaza tot ce nu apartine celor doua state. Listele anexe fac parte integranta din prezenta lege. O intreprindere se considera intrand in prevederile legii de fata daca conditiunile stabilite prin criteriile indicate pentru fiecare categorie au existat intr-un moment oarecare in decursul perioadei cuprinse intre 1 Ianuarie 1938 si data publicarii prezentei legi. Intreprinderile prevazute in listele anexa se considera nationalizate, chiar daca denumirea sau adresa lor sunt indicate in aceste liste partial sau inexact; de asemenea daca si-au schimbat denumirea ori adresa. De asemenea, intreprinderile se considera nationalizate daca sunt indicate cu numele persoanei fizice sau juridice care le-a detinut sub orice titlu (arenda etc.) Pe data publicarii prezentei legi, trec in proprietatea Statului ca bunuri comune ale poporului, administrate prin Ministerul de Finante, libere de orice sarcini, actiunile si partile sociale ale societatilor si asociatiunilor care intra in prevederile acestui articol. Bunurile nationalizate prin efectul prezentei legi vor fi administrate de ministerele in al caror domeniu de preocupare intra obiectul intreprinderilor nationalizate. Brutariile, abatoarele, morile, presele mecanice de ulei, care se incadreaza in criteriile legii de fata, art. 1, vor fi preluate si administrate de organele primariilor locale, cu exceptia acelora la care s-au numit sau se vor numi directori de catre ministerele de resort. In termen de zece zile de la aparitia prezentei legi, primariile vor comunica Consiliului de Ministri, prin Comisiunea Judeteana de Nationalizare respectiva, precum si Ministerului de Interne, lista acestor unitati industriale pentru a se da decizia de trecerea lor in administratia primariilor. Consiliile de administratie ale intreprinderilor nationalizate se dizolva pe data publicarii legii de fata. Art. 2. - Odata cu intreprinderile principale se nationalizeaza toate intreprinderile anexe. Se nationalizeaza de asemenea instalatiuni care servesc in mod permanent activitatii unei intreprinderi nationalizate, chiar daca aceste instalatiuni apartin altui proprietar decat acel al intreprinderii nationalizate. Art. 3. - Societatile de orice fel care poseda mai multe unitati, se nationalizeaza in intregime, daca vreuna din unitati se incadreaza in prevederile legii de fata. Art. 4. - Incepand de la data publicarii prezentei legi, nici o intreprindere nu va putea instraina, nici in total si nici in parte, si nici muta utilajul sau sau instalatiunile sale, decat cu autorizarea prealabila a ministerului de resort, chiar daca nu se incadreaza in prevederile prezentei legi. Instrainarile facute fara respectarea dispozitiunilor de mai sus sunt nule de drept, nulitatea fiind de ordine publica si putand fi invocata de oricine. Proprietarii sau reprezentantii legali ori imputernicitii acestora, ai intreprinderilor in constructie sau a acelora care, din orice motiv, nu au fost puse in functiune, precum si a acelora care si-au incetat sau intrerupt activitatea, sunt obligati ca in termen de 15 zile de la publicarea legii de fata, sa inainteze Directiunii Generale a Controlului Economic, iar in provincie Serviciilor Judetene de Control Economic, o declaratie intocmita conform formularului constituind anexa Nr. XXIX din prezenta lege. Art. 5. - Nu intra in prevederile legii de fata si nu se nationalizeaza intreprinderile sau partea din capitalul acestora, care se gasesc in proprietatea unui Stat facand parte din Natiunile-Unite, care a dobandit aceste bunuri ca urmare a executarii Tratatului de Pace, sau prin achitarea unor obligatiuni de despagubiri, izvorand din starea de razboi. CAPITOLUL 2 Efectele nationalizarii Art. 6. - Prin efectul nationalizarii, intreprinderile trec in proprietatea Statului cu fondul de comert si cu toate obligatiunile contractate in vederea exploatarii lor; intreprinderile sub forma de societate sau asociatiuni isi pastreaza patrimoniul, asa precum el va reiesi din bilantul incheiat in vederea predarii catre noua conducere desemnata de Stat in urma nationalizarii; in activul si pasivul intreprinderilor de orice fel, nationalizate, intrand: a) La activ toate bunurile imobile si mobile, corporale si incorporale, precum: terenuri, cladiri, instalatiuni, drepturi patente, licente, contracte, autorizatii, marci de fabrica, hartii de valoare, cambii, carti de depuneri, numerar, sume datorate intreprinderii, accesorii, materii prime, marfuri semifabricate sau finite si alte asemenea; b) La pasiv totalitatea obligatiunilor intreprinderii. Prin efectul prezentei legi intreprinderile nationalizate se substituie in toate drepturile si obligatiunile vechilor intreprinderi. Art. 7. - Noua conducere a intreprinderii nationalizate va putea cere, in termen de sase luni de zile de la publicarea prezentei legi, sa declare nule obligatiunile sau tranzactiunile incheiate de intreprinderea respectiva inainte de nationalizare, care au fost incheiate cu scopul vadit de a pagubi intreprinderea, in folosul personal al contractului sau al unei persoane fizice sau juridice straine. Pentru judecarea acestor cereri va fi instituita pe langa Curti cate o comisie compusa din trei magistrati numiti de Ministerul de Justitie. Comisiunea va judeca la primul termen, pe baza de memorii scrise depuse de partile interesate cu 15 zile inainte de termenul de judecata. Deciziunea comisiunii nu este supusa nici unei cai de atac ordinara sau extraordinara. CAPITOLUL 3 Procedura nationalizarii Art. 8. - La intrarea in vigoare a prezentei legi, ministerele de resort vor numi directori care vor lua in primire conducerea intreprinderilor nationalizate pe baza unor situatiuni sumare, de la proprietarii sau reprezentantii ori imputernicitii acestora. Noii directori vor exercita toate atributiunile vechilor organe de conducere. In caz de lipsa a proprietarilor, reprezentantilor sau imputernicitilor lor, intreprinderea va fi preluata in prezenta autoritatilor politienesti, in comunele urbane, sau a autoritatilor comunale in comunele rurale. Art. 9. - Pana in momentul preluarii intreprinderilor de catre noua conducere, conform inventarului si bilantului pe care intreprinderile sunt obligate sa le incheie in acest scop, vechea conducere sta la dispozitia celei noi pentru orice lamuriri, fiind responsabila pentru lipsurile constatate, afara de lipsurile si pagubele provenite din actele de administratie ale noii conduceri. Art. 10. - La predarea intreprinderii se va incheia un proces-verbal, in triplu exemplar, la care se vor alatura copii de pe inventar si bilant. Un exemplar al procesului-verbal se va inmana vechiului proprietar, un altul se va pastra de intreprindere, iar ultimul se va inainta Ministerului de resort. CAPITOLUL 4 Despagubiri Art. 11. - Statul va acorda despagubiri proprietarilor si actionarilor intreprinderilor nationalizate. In acest scop se instituie "Fondul Industriei Nationalizate", persoana juridica de drept public, autonoma, cu sediul in Bucuresti. Pentru sumele datorate, Fondul Industriei Nationalizate va emite obligatiuni, pe care le va rascumpara din beneficiul net al intreprinderii nationalizate. Art. 12. - Organizarea si modul de functionare al Fondului Industriei Nationalizate, se va stabili printr-o deciziune a Consiliului de Ministri. Gestiunea Fondului Industriei Nationalizate este supusa controlului Ministerului de Finante. Art. 13. - Despagubirile cuvenite proprietarilor se vor stabili de comisiuni functionand pe langa Curti, formate din trei magistrati numiti de Ministerul de Justitie. Impotriva deciziunilor acestor comisiuni nu exista nici o cale de atac. Art. 14. - Din drepturile de despagubire se vor scadea datoriile intreprinderilor neprevazute in pasivul acestora, precum si acele izvorand din evaziuni fiscale sau alte operatiuni contrare legii, ca si pierderile provenite din reaua administratie a acestor intreprinderi, inainte de nationalizare. Art. 15. - Nu se acorda despagubiri: a) Acelora care, fiind in serviciul Statului, judetelor sau comunelor, s-au imbogatit in timpul cat erau in serviciu, prin fapte ilicite constatate judecatoreste; b) Acelora care, au plecat din tara in mod clandestin ori fraudulos, precum si acelora care nu se intorc in tara dupa expirarea termenului de valabilitate a actelor de calatorie eliberate de autoritatile romane. CAPITOLUL 5 Infiintari de noi intreprinderi si concesiuni Art. 16. - In ramurile in care intreprinderile au fost nationalizate, dreptul de a crea intreprinderi noi apartine Statului. Art. 17. - Prin exceptie Statul va putea acorda concesiuni pentru infiintarea de noi intreprinderi persoanelor fizice sau juridice, prin jurnal al Consiliului de Ministri, la propunerea Ministerului de resort. CAPITOLUL 6 Sanctiuni Art. 18. - Se pedepsesc cu 5-10 ani munca silnica si cu confiscarea intregii averi acei care, indiferent prin ce mijloace, cu intentiune, vor zadarnici sau vor incerca sa zadarniceasca nationalizarea prevazuta de prezenta lege, vor tainui parte din patrimoniul intreprinderilor sau vor vatama, nimici, instraina, muta, exporta sau micsora, prin orice mijloace, bunuri sau instalatiuni supuse nationalizarii. Cu aceeasi pedeapsa se vor sanctiona si acei care intentionat vor prezenta organelor Statului date inexacte sau incomplete asupra acestor bunuri. Art. 19. - Se pedepsesc cu inchisoare corectionala de la 4-10 ani si cu amenda de la 50.000-500.000 lei, functionarii publici sau persoanele imputernicite in temeiul prezentei legi, care nu vor executa sau vor zadarnici executarea insarcinarilor ce le revin potrivit prevederilor ei. Art. 20. - Infractiunile la prevederile prezentei legi se constata, se urmaresc si se judeca, potrivit Legii Nr. 351 din 3 Mai 1945, pentru reprimarea speculei ilicite si a sabotajului economic si a Legii Nr. 252 din 15 Iulie 1947, pentru organizarea controlului economic. ---------------- -------------------- -------------------- -------------------- ---- A se vedea Lege nr. 351/1945 in data de 11 iunie 1948 A se vedea Lege nr. 252/1947 in data de 11 iunie 1948 CAPITOLUL 7 Dispozitiuni finale Art. 21. - Cu efectuarea nationalizarii si cu rezolvarea problemelor si litigiilor izvorand din aplicarea ei, se insarcineaza Consiliul de Ministri. Consiliul de Ministri va putea delega o comisiune restransa din sanul sau pentru conducerea operativa a operatiunilor care va avea ca organe exterioare, in fiecare judet, cate o Comisiune Judeteana de Nationalizare. Art. 22. - Intreprinderile nationalizate pot fi date in proprietate sau in simpla folosinta administratiunilor locale, pe baza hotaririi Consiliului de Ministri. Art. 23. - In cazul dizolvarii unei intreprinderi nationalizate, activul net ramas dupa lichidare trece in proprietatea Statului. Art. 24. - Conturile creditoare ale proprietarilor intreprinderilor nationalizate, la aceste intreprinderi, fie ca aceste conturi au fost deschise pe numele acestora sau pe numele de interpusi, dupa o constatare judecatoreasca se considera aport de capital la intreprinderea respectiva, neconstituind o creanta impotriva intreprinderii. Art. 25. - Membrii societatilor cooperative industriale existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi, la iesirea lor din societate, vor putea retrage din partea lor sociala maximum 50.000 lei numerar, restul profitand societatea. Dispozitiunile alineatului precedent nu vor fi aplicate societatilor cooperative ce se vor instiinta dupa intrarea in vigoare a legii de fata. Art. 26. - Timp de trei luni de la nationalizare, personalul administrativ de la sef de sectie in sus, precum si personalul tehnic (ingineri, subingineri, desenatori, constructori, maistri etc.), al intreprinderilor nationalizate, nu va putea parasi intreprinderea si nu va putea fi licentiat din aceasta, fara aprobarea ministerului de resort. Art. 27. - Politele intreprinderilor nationalizate scadente in decursul unei luni de la ziua nationalizarii, nu vor putea fi protestate, acordandu-li-se o prelungire de treizeci de zile de la data scadentei. Art. 28. - Delegatiile de numire a noilor directori le dau drept de semnatura valabila chiar si pana la indeplinirea formelor legale de publicare in Monitorul Oficial. Art. 29. - Intreprinderile nenationalizate vor continua activitatea lor in cadrul legilor in vigoare. Art. 30. - Legea de fata intra in vigoare pe data publicarii ei in Monitorul Oficial. Art. 31. - Orice dispozitiuni contrare prezentei legi, se abroga. Legea votata de Marea Adunare Nationala in sedinta de la 11 Iunie 1948. Anexele la legea nationalizarii intreprinderilor industriale, bancare, de asigurari, miniere si de transporturi ANEXA Nr. 1 LISTA Intreprinderile siderurgice, de metalurgie neferoase si de laminat ──────
    2009-08-28, 21:52:03 (adresa: 79.117.201.*)
  10. de wlad:
     Semnalează nereguli »
    inca un articol scris la plesneala (a se intelege la comanda) pt a deruta mici actionari sa vinda catre ford,la un pret (moca- 17lei/actiune) cind valoarea reala este undeva peste 100lei/actiune,adeva rata situatie este alta;daca ford nu are 100/100 din actiuni nu poate diviza societatea automobile craiova,deci cascavalul(activele imobiliare,terenuri+ cladiri)nu poate fi impartit cu statul roman,deci actionari minoritari tradati de statul roman nu vindeti pt 17lei/actiune,pt ca UE si tribunalele europene o sa fie de partea voastra si o sa va apere de americani pusi pe tepi si de statatul roman care nu isi apara propri cetateni
    2009-08-28, 23:26:17 (adresa: 88.182.30.*)
  11. de Dan RO-tariu:
     Semnalează nereguli »
    Felicitari Vlad, am vrut sa vad daca macar cineva intelege finalul aiurea al articolului. Tara asta are resurse umane inepuizabile. Ai drepatate, cand esti actionar daca nu vrei sa vinzi -chiar dupa ce te-au furat cu o minciuna de majorare a capitalului, contestabila in justitie deasemenea) - nu vinzi. Iar cei trei ani sunt inventati de autor complet aiurea, pentru ca sunt ACTIONARI nu simpli creditori ai FRAUD asupra carora sa curga cei 3 ani de prescripitie a debitelor. SA NU VINDETI, nu exista cei 3 ani, sunteti asociati cu FRAUD, rezistati presiunilor mediatice, si actionati in instanta pt reevaluarea activelor pentru ca sa aratati ca majorarea de capital facuta de Fraud e frauduloasa, care au devenit majoritari cu scobitori (200 milioane ) pe ceva care valora 1 miliard . Cred ca pe rol mai e procesul deschis de Staicu si daca e pe rol puteti deveni parti in proces, chiar asa ca indivizi si castigati impreuna cu Staicu. Succes!
    2009-08-28, 23:37:45 (adresa: 79.117.201.*)
  12. de Dan RO-tariu:
     Semnalează nereguli »
    Da pe rolul Tribunalului Dolj se afla acest dosar in care puteti face interventii astfel incat sa castigati impreuna cu SIF Oltenia. Număr unic dosar: 2367/63/2009 Înregistrat în data de: 27.02.2009 Obiect dosar: acţiune în anulare a hotarârii AGA Materia juridică: Comercial Stadiu procesual: Fond Părţi: SIF OLTENIA SA : Reclamant, SC FORD ROMÂNIA SA : Pârât SC AUTOMOBILE ROMANIA SA(ACSA) : Pârât AVAS : Pârât, OPSPI : Pârât
    2009-08-29, 00:05:24 (adresa: 79.117.201.*)
Adauga comentariul tau:
* Nume: Email:

* Mesaj:

caractere rămase.

Câmpurile notate cu * sunt obligatorii. Adresa de e-mail nu va fi publicată pe site. Mesajele sunt citite de redactorii Gazeta de Sud și pot fi publicate in ziar.



Jiunimea Blog

Diverse:

Vremea:
Acum: 16°C.
La noapte: 15°C.
Mâine: 22°C. Detalii »

Curs valutar:
EUR: Tendinta 4.2231 lei
USD: Tendinta 2.9554 lei





Film:

Recomandări TV:
Copacul de spanzuratoare
TCM - Ora 20:00
Prieten si dusman
Antena1 - Ora 23:15
Mondenii Show
Prima TV - Ora 23:00

Azi la Cinema:
Vicky Cristina Barcelona   (Statele Unite ale Americii-Spania, 2008, film romantic, color, 96 minute)
Modern / 13:00 15:30 17:30 20:00
Şmecherii   (Polonia, 2007, dramă, color, 95 minute)
Patria / 14:00 16:30 19:00 21:15


Victor Sosea Design Blog
Dragos Gavrila Blog
Bogdan Danescu Fotojurnalism Blog
Alexandru Virtosu Blog
Surreal - Filozofie Urbana

Sumarul ediţiei:

Actualitate

Sanatate

Societate

Economie

Util si placut

Life & Style

Sport